יהושע (שיקה) דריז (29 במרץ 1908 - 27 בפברואר 1971), משורר יידיש, מלחין וסופר. בספריו, שתורגמו לרוסית מופיע כאובסיי אובסייביץ' דריז (ברוסית: Овсей Овсеевич Дриз).

נולד בכפר קראסנויה, ליד ויניצה (אז בתחומי האימפריה הרוסית כיום באוקראינה), בשנת 1908. זכה בילדותו לחינוך יהודי מסורתי. לאחר סיום בית ספר תיכון עבר לקייב, שם למד גם בסמינר למורים ולאחר מכן בבית ספר לאומנויות. מרבית חייו עסק גם בכתיבה ספרותית וגם בפיסול וציור. על הישגיו באמנות הפלסטית זכה בפרסים שונים.

בשנת 1934 התנדב למשמר הגבול של ברית המועצות, שם שירת כקצין פוליטי עד לשנת 1946. בשנים 1939 - 1941, בעת שירותו במערב אוקראינה שסופחה לברית המועצות הוא, תוך ניצול מעמדו הצבאי, סייע רבות לפליטים יהודים שנמלטו מאזורי הכיבוש הנאצי.

בתום מלחמת העולם השנייה עבר עליו מהפך רוחני, הוא השתחרר מן השירות במשמר הגבול, חזר לעיירת ילדותו החרבה, ולא יכול להשלים עם חיסול יהדות אוקראינה. הוא גידל זקן ולבש מראה פרוע של מקונן לאומי. חודשים ארוכים נדד על פני קהילות אוקראינה החרבות, ספד ליהודים שנשמדו, ולבש קרעים. אז גם החל לכתוב את שירי הקינה הנודעים שלו ביידיש, שהולחנו ונפוצו בציבור.

שיקה דריז השתקע לבסוף במוסקבה, התמסר לכתיבת שירי ילדים ביידיש, וניסה להחיות את העולם היהודי שחרב, בהקדישו אותם "לאלה החיים, ויותר מזה, לאלה שנספו". בשנות ה-50 יצירותיו לא פורסמו כלל והוא התפרנס מעבודות מזדמנות. בשנת 1960 התמזל מזלו ושיריו לילדים, בשמו שיקה דריז, תורגמו לרוסית, יצאו לאור במהדורות רבות, הולחנו והתפרסמו בקהל קוראי הרוסית הלא יהודים.

נפטר במוסקבה בשנת 1971.

הוא פרסם כמה כרכים של יצירתו, שירה, זכרונות ושירה לילדים. ומהם תורגמו לעברית שניים, שיצאו לאור בארצות הברית. גם ברוסית יצאו כמה מספריו. לשירי הקינה שלו יש תחייה בציבור שוחרי היידיש בארצות הברית, הם הולחנו מחדש, וחלקם גם תורגמו לאנגלית.

ספרו של דריז באנגלית

ספרו באנגלית The boy and the tree, כולל את שיריו המולחנים הידועים, בתרגום באנגלית. רבים משיריו הולחנו בידי מלחינים שונים ובוצעו בהרכבים שונים, ואפשר למצאם ברשת.

קישורים חיצוניים

 

        מילון יידי-עברי
       חומר לימודי 
תרגול
משחקים
שירים
יצירות
סימני ניקוד
    חג והווי יהודי
משוררים וסופרים
        פרויקטי גמר
קישורים
כתבו לנו
ידיש:ד"ר שושנה דומינסקי
מונה כניסות: 407106

תכנות: דודי זוהר 2006 אוּרי הרדוף 2009 גד אבן חיים 2017-2016
כל הזכויות שמורות ©